Coureur

 

  Home

Naam
Geboortedatum
Woonplaats
Nationaliteit
Lengte
Gewicht
Bloedgroep

  Nieuws

Hobby's
Favoriete eten
Favoriete drank
Favoriete circuit
Hoogtepunt karting

  Info

  Foto's

  Uitslagen

  Kartshop

  Over ons

Ruud Cox
21 Januari 1947
Roermond
Nederlands
Naam
Geboortedatum
Woonplaats
Nationaliteit
Karting, Wielrennen, Fitness
Grieks
Coca cola, Corona Extra
Parma (I), MariŽmbourg (B)
5e in eindstand NBMC 2007
Ruud Cox
19 Februari 1986
Roermond
Nederlands
1. 83 m
75 Kg
O+

  Contact

  Links

  Filmpjes

Chassis
Monteur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Motoren

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biografie

 

 

 

1996 - 1999
Op 10 jarige leeftijd is Ruud begonnen met karten. Het begon zoals de meesten allemaal op een indoorkartbaan. Na enkele keren indoor te hebben gekart, werd het tijd om zelf een kart aan te schaffen. De eerste kart gekocht werd was een Mari kart met een 80 cc Comer motor. Op de kartbaan NiederkrŁchten in Duitsland is Ruud voor het eerst begonnen met outdoor karten. Na een paar maanden ging het 80cc motortje toch echt te langzaam en werd besloten om een Ital System 100cc Junior motor te kopen voor op de kart. Hier heeft hij ook ongeveer een half jaar mee gereden voordat besloten werd over te stappen naar de 100cc klasse Intercontinental A (ICA).
 
2000 - 2001
Een jaar later kocht zijn vader een Haase kart met een 100 cc luchtgekoelde Comer ICA motor. Natuurlijk ging dit weer een heel stuk sneller. Na veel vastlopers en leerervaringen werd het tijd voor de volgende stap, de drang naar het karten in competitie werd ook steeds groter dus moest er een heel andere weg worden ingeslagen.
 
2002
Na wat informatie te hebben opgedaan bij verschillende professionele kart teams kwamen ze na verloop van tijd bij Jos Verstappen terecht. In overleg werd besloten het materiaal van Jos Verstappen Karting uit te proberen. Er werd allereerst met een 100cc watergekoelde Vortex ICA motor getest. Nadat hier goede tijden mee waren neergezet werd deze motor gekocht. Enige tijd later werd er al een 2e Vortex bijgekocht. Het Team van Verstappen Karting maakte kort daarna de overstap naar CRG met Maxter motoren. Ruud is vervolgens ook overgestapt op een CRG met een Maxter motor. Na een paar test sessies, bleek dat er een duidelijk verschil zat tussen de vorige karts en de nieuwe CRG. Ze waren niet met elkaar te vergelijken.
 
2003
Een jaar later werd er een tweede CRG met weer een Maxter motor gekocht. Er werd nog steeds volop getraind op het circuit Horensbergdam te Genk (BelgiŽ), maar er werden nog geen wedstrijden gereden. Na een tijdje trainen ging het steeds sneller en sneller. Maar natuurlijk moest het nůg sneller. De beide Maxters werden getuned door Jos Verstappen en weer ging het een beetje sneller. Die zomer werd er getraind op de Italiaanse circuits Lonato en Parma. We waren klaar voor een eerste wedstrijd te gaan rijden. Die wedstrijd kwam er, en wel de stratenrace in Margraten in 2003. Dit zou tevens ook de laatste stratenrace in Nederland zijn. Deze eerste wedstrijd werd afgesloten op een mooie 4e plaats. Vervolgens werd er besloten om het laatste gedeelte van seizoen 2003, de resterende 3 NAB NK wedstrijden mee te rijden. Het eerste NAB NK te Amsterdam verraste Ruud door een 6e kwalificatietijd op de klokken te zetten in een starters veld van 34 rijders. En dit zonder enige wedstrijd ervaring.
 
2004
Voor het seizoen 2004 werd besloten het KNAF Nederlands Kampioenschap Karting, klasse 05 ICA mee te rijden. Dit omdat er toch een niveau verschil was tussen de NAB en de KNAF. De einduitslagen waren voor iedereen verassend. Zonder enige echte wedstrijd ervaring en de beste materialen werden er toch goede prestaties neergezet.
 
2005
Het seizoen 2005 is jaar geweest, waarin veel is getraind en getest. Er werd druk gezocht naar sponsoren, zodat er toch enige zekerheid ontstond omtrent het rijden van wedstrijden. Er werd ook veel nagedacht over de volgende jaren, en in welke klasse Ruud verder zou gaan. De klasse ICA was op dat moment erg duur vanwege de zachte banden en de dure motoren die maar 2 Š 3 uur meegingen. Het was eigenlijk allemaal maar nťt te betalen en op zo'n manier een sport bedrijven geeft niet echt een lekker gevoel. Maar er kwam een oplossing.
 
2006
Het seizoen 2006 is besloten over te stappen naar de klasse Rotax Max Senior. In deze klasse werd gereden met standaard motoren die veel langer meegingen dan de ICA/FA motoren. Ook werd er met banden gereden van een veel hardere compound, dit tegenover de extreem zachte banden in de vorige klasse. Het was eerlijker en er waren gewoon minder grote verschillen tussen de rijders met veel geld en diegenen met minder. Diezelfde zomer is er gereden op verschillende Italiaanse circuits zoals Lonato, Jesolo en Pomposa. DIt om in een zo kort mogelijke tijd, zo veel mogelijk ervaring op te doen met de nieuwe Rotax Max motor. Op 5 Augustus 2006 heeft Ruud een wedstrijd van de Belgische Kampioenschappen in Genk mee gereden en de uitslag was zeer verassend. Het resulteerde in een 3e plaats in de Prť Finale en 4e plaats in de Finale. Dat zelfde jaar heeft hij op 14 en 15 Oktober een wedstrijd van de VAS mee gereden in Genk, waar een 7e plaats werd neer gezet in een sterk veld van 36 rijders. Op 21 en 22 oktober werd nog de laatste wedstrijd van het BK in MariŽmbourg mee gereden en hier werd een 8e plaats gescoord.
 
2007
In het seizoen 2007 heeft Ruud het complete BK in de klasse Rotax Max Senior mee gereden. Dit kampioenschap bestaande uit 6 wedstrijden was een van de sterkste competities in de Rotax Senior klasse in dat jaar. Er werd gereden op Genk, MariŽmbourg en Spa-Francorchamps, op alle drie de banen 2 BK's. De eerste wedstrijd in Genk viel nog wat tegen met een 12e plaats, maar de 2e wedstrijd kwamen de lang verwachtte resultaten dan eindelijk. Het werd een podiumplek in MariŽmbourg en wel de 3e plaats. Daarna stond Ruud nog op het podium in Spa-Francorchamps en Genk en reed hij de andere BK wedstrijden zeer constant en zonder maar een enkele keer uit te vallen. Het was dan ook een opluchting toen de laatste wedstrijd erop zat en de 5e plaats in de einduitslag van het BK veilig was gesteld. Dit was meer dan wat er in het begin van het seizoen verwacht was.
 
2008
Toen kwam seizoen 2008, een seizoen waarin weinig gebeurde op het gebied van wedstrijden. Na het vorige seizoen het gehele Belgische Kampioenschap Rotax Max Senior te hebben gereden, kwam nu de vraag hoe het nu verder zou gaan. Een compleet seizoen wedstrijden rijden kost erg veel geld, en we hadden niet de moed om dit nogmaals te doen. De gedrevenheid was er zeker, maar je moet wel redelijk blijven en goed nadenken over hoe ver je wil gaan. Daarbij kwam ook nog eens dat de Rotax Senior klasse steeds professioneler werd en de verschillen met de rijders die een groot budget hadden, en de rijders die een kleiner budget hadden, steeds groter werden. De motoren zouden oorspronkelijk allemaal standaard moeten zijn en ongeveer gelijk moeten zijn aan vermogen, maar bij sommige rijders was het verschil echt te groot. De conclusie was dus dat we besloten hebben hier niet meer aan te beginnen in deze klasse.
 
2009
Voor dit seizoen hadden we ook weer stof tot nadenken. We waren na 3 jaren een beetje uitgekeken op de Rotax Max klasse en er was eigenlijk maar een optie over. En wel de KZ2 klasse. De kart, wederom een CRG, is inmiddels aangeschaft en is al compleet opgebouwd. Deze klasse is geheel nieuw voor Ruud en daarom ook een nieuwe uitdaging die met frisse moed word aan gegaan.
 
2010
Dit was het jaar dat we besloten om onze eigen kart- en webshop te beginnen. Eind 2009 zag Ruud Cox Karting het levenslicht, en begin 2010 zijn we begonnen met het daadwerkelijk verkopen van kart onderdelen. In het begin boden we voornamelijk kart onderdelen aan, maar dit werd al snel uitgebreid met karts en motoren. We hadden dit jaar veel bereikt en groeiden in een snel tempo uit tot een redelijke speler in de kart branche. Omdat het opstarten van een bedrijf veel tijd vergt, hadden we niet veel tijd om zelf nog actief aan wedstrijden deel te nemen. Wel werd er nog af en toe gereden, en dit was dan voornamelijk in Genk. Volgend jaar zullen we proberen onze kart- en webshop nog meer uit te breiden, en ook zullen we proberen enkele grote merken in de kart branche binnen te slepen.
 
2011
Inmiddels zijn we in 2011 beland, en hebben we wederom grote stappen gemaakt met onze kart- en webshop. We zijn inmiddels importeur voor de BeNeLux geworden van Kosmoskart Srl. Tevens zijn we dealer van Maranello karts en motoren, Arai helmets, Alpinestars racewear, Arroxx racewear, Unipro laptimers, Wildkart en Bengio high tech safety. We blijven streven naar uitbreiding van ons bedrijf, en ons doel is om de kartsport betaalbaar te maken en houden. Dit jaar zal dan ook in het teken staan van uitbreiding. We zullen binnenkort met een nog groter assortiment op de markt komen, en ook met betaalbare kart banden. Verder zullen we ook ons assortiment aan gebruikte karts gaan vergroten. Hou daarom deze website en onze webshop Ruud Cox Karting in de gaten voor meer informatie.
 
Aanvulling volgt volgend jaar..
 
 
Kartbanen
Ruud heeft gereden op de volgende Nationale en Internationale kartbanen
 
Nederland                  BelgiŽ                                ItaliŽ                   Duitsland
 
Amsterdam                Genk                                  Lonato               Kerpen
Veldhoven                  Spa-Francorchamps       Parma                NiederkrŁchten
Berghem                     MariŽmbourg                   Jesolo
Strijen                         Amay                                 Pomposa
Venray
Emmen
Lelystad
Margraten
 
 
         © Copyright 2005 - 2014 www.ruudcox.nl and www.coxkarting.com All Rights Reserved.